Epochy 2
Antika
-od 9. stol př.nl do 5. stol. n.l., archaické, klasické, helenistické období-za vlády Alexandra Velikého
-předchůdci: mykénská, mínojská a krétská kultura, etruskové
-racionalismus, antropocentrismus, harmonie s přírodou, logocentrismus, ideál krásy těla i duše=kalogátie
-společnost: exkluzivní demokracie, otroctví, mětské státy, řím: rozvoj správy a práva, republikánské myšlenky, expanzivní římská politika
-řecká a římská mytologie-polyteismus-Zeus=Jupiter, Héra=Juno, Afrodité=Venuše, Arés=Mars, Hádes=Pluto, Poseidon=Neptun
-filosofie: Sokrates(etický intelektualismus), Platón (proti umění=svět smyslů): Ústava, zákony, Symposion, Faidros, Aristoteles: Rétorika, Poetika, Herakleotós, Demokritos, sofisté:Protagorás, epikurejci, stoici: Seneca, skeptici, novoplatonici: Plotínos, Hippokrates (psychosomatické nemoci), 4 antické ctnosti: statečnost, moudrost, uměřenost, spravedlnost
-ekonomika: chresmatika vs. ekonomika, ideál soběstačného statku, Xenofón: Oikonomikos
-literatura: řecko: Sapfó, Anakreón, Pinandros, Ezop, Homér, Hérodotos, Thukydides, Démosthenes (filipiky)
řím: Petronius: Satiricon, Marcus Aurelius: Hovory k sobě, Ovidius: Proměny, Umění milovat, Listy heroin, Vergilius: Zpěvy pastýřské, Zpěvy rolnické, Aeneis, Cicero: Řečník, Tacitus,
-divadlo: zrod z dionýsovských slavností, tragédie: Aischylos: Prosebnice, Peršané, Oresteia, Spoutaný Prométheus, Sofoklés: Antigona, Král Oidipus, Euripidés: Médea, Elektra, Trójanky, komedie: Aristofanés: Lysistraté, Jezdci, Žáby, Plautus: Komedie o hrnci
-malířství: nástěnné malby, fresky, skoro nic se nedochovalo, malby na keramiku, amfory=vázy
-sochařství: Praxitelés: Afrodité, Feidiás: socha Dia, Myrón: Diskobolos, Kolos Rhodský (socha Hélia)
-architektura: řecko-Akropole, Parteón, Mausoleum v Halikarnasu, Artemidim chrám v Efesu, Pergamon, lázně, divadla, hipodromy, dórský(Peloponés-sloup bez patky, střízlivý), ionský(Malá Asie-sloup s patkou, ), korintský styl,
řím: urbanistické, účelové, důraz na hygienu-Titův, Hadriánův oblouk, Forum Romanum, Koloseum, Panteon, Diokleciánovy lázně, akvadukty, cirky, termy, vítězné oblouky, stavba komunikací (via Appia), spojením ionské a korintského sloupu vzniká římská kompozita
Předrománská epocha
-od 5. stol. do 10.stol na území Francké říše
-rozdrobená správa, nejednotný směr, spojnice mezi antikou a středověkem
společnost: záp evropa pod vládou germán. kmenů, v anglii sasové, anglové, jutové, barbarské kmeny nejednotné, zapomenuto čtení a psaní, to ovládali pouze mniši, díky církevní hierarchi je zachována správa, ve vých evrop rozvoj byzantské kultury: centrum Konstantinopol, ceasaropapismus, mozaiky, chrámy: Hagia Sofia, Hagia Entrene
-architerktura: masivní stavby, silné stěny, malá okna, neovládali techniku kleneb
-hudba: gregoriánský chorál
-literatura: Beowulf, Edda, ČR: Proglas, Život Konstantinův, Život Metodějův
-výtvarné umění: ilustrace v Keltské knize(angl.),
předkarolinské období (5-9.stol.)-témeř neexistovalo sochařství, jednolodní kostely s apsidou,
-Karel Veliký (rozdělil Franckou říši na marky )->Karolinská renesance(9-10.stol): centrum=Cáchy, vůdčí osoba: Alcuin z Yorku, snaha o podporu vzdělanosti, rozvoj latiny, stavba kláštěrů, přepisování biblických a antických textů, palácová kaple sv. Marie v Cáchách, sochy řezbou ve slonovině, jezdecká soška Karla Velikého
-Ota I.+nástupci->Otonská renesance(11-12.stol.)centrum=Řežno, Fulda-založil Svatou říši římskou
-otonská dynastie převzala zvyky pozdního římského císařství, chtěli centrum v Římě
-architektura:falce, palácové kaple, chrám sv. Michaela v Hildesheimu, sochy řezbou ve slonovině, vynikající iluminace
Velká Morava přijetí křesťanství z východu, Cyril a Metoděj, rozvoj písma: cyrilice, jazyk: hlaholice, třídně diferenciovaná společnost
Architektura: rotundy, hradiště, mohutná opevnění, např. palisádové stěny, kostel v Uherském hradišti, rotunda v Mikulčicích, rotunda sv. Víta, břevnovský klášter, bazilika sv. Jiří, Děvín+Nitra (SK)
Jiné umění: nástěnné malby, rozvinuté šperkařství (např gombíky), výzbroj nejčastěji z bronzu
Románská epocha
-od 11. stol do pol 12. (Francie), do pol 13. stol jinde, hlavně Něm+It+Fr
-společnost: ranný feudalismus, vztah pána a vazala, kultura poutí a poutních míst, boj o investituru, izolovanost měst a vesnic od sebe, minimum obchodu, kultura se rozvíjí díky mnichům a biskupům, rozvoj klášterních řádů (clynyjský, cisterciánský, kartuziánský), křížové výpravy, Normané v Anglii
-architektura: linearita, obyčejné domy=dřevo, šlechta=dřevo+kámen, masivní stěny, válcové nebo křížové klenby, sdružená okna ukončená půkruhem, tympanony, rosety(=kruhové okna), rotundy, baziliky, několikalodní kostely, ústupné portály, Tower, Wartburg, chrám v Cluny, dóm ve Wormsu, katedrála v Canterbury, bazilika sv. Ambrózia v Miláně, bazilika sv. Marka v Benátkách, šikmá věž v Pise
ČR: rotunda sv. Jiří (Říp+Vyšehrad), rotunda sv. Kateřiny (Znojmo), rotunda sv.Martina (Hradčany) Pražský hrad, Přimda, Spiššký hrad (SK), Juditin most
-sochařství: dřevěné krucifixy, truchlící madony, stylizace, strnulost
-malířství: malba na dřevo, knižní malba (skriptoria), iluminace, výjevy z N a S zákona ve Vyšehradském kodexu, tapisérie z Bayeux
-hudba: zdokonalení gregoriánského chorálu, minnesaengři, trubadúrská lyrika, ratířská hrdinská epocha
-literatura: Píseň o Nibelunzích, Píseň o Cidovi, Nestorův letopis, letopisy, kroniky, legendy
ČR: Kristiánova legenda, Kosmova kronika, Život sv. Václava a jeho babičky Ludmily
-další: relikviáře (=skřínka s ostatky svatých), kalichy, monstrance, vysoká úroveň zpracování kovů
Gotika
-od pol 12.stol do pol 15. (Itálie) a 16.stol jinde, u nás přemyslovská, lucemburská, vladislavská
-společnost: mor, teocentrismus, upínání k posmrtnému životu, zemědělská nadvýroba->rozvoj měst, kultura v rukou cechů, laicizace kultury, papežské schizma, církevní konventy, hereze, tři třídy:šlechta, klér, měšťané, ideál rytířství (turnaje)
-filosofie: dominance teologie,Tomáš Akvinský (Suma), Vilém z Ockhamu, Roger Bacon, spor o univerzálie, scholastika, geocentrismus
-architektura: vertikalita, vysoké stavby, slabší stěny, vnější opěrný systém, iluze prostoru, účel: poníženost člověka vůči bohu, vitráže, lomený oblouk, fiály(drobné věžičky), chrliče, křížové+ žebrované klenby, katedrála v Chartres, Amiens, Remeši, Notre Dame, Westminster abbey, katedrála v Saint Denis, Karlův most, Karlštejn, Pernštejn, Kost, Chrám sv. Víta: Matyáš z Arrasu + Petr Parléř, katedrála sv. Barbory v Kutné hoře: Matěj Rejsek+Benedikt Rejt: Vladislavský sál
-malířství: fresky, iluminace, knižní malby, tapisérie, malba na sklo, Giotto di Bondone, Jan van Eyck: Gentský oltář, Hieronymus Bosch: Zahrada pozemských rozkoší, Mistr Theodorik: Nebeské vojsko Kristovo, Mistr třeboňský: Zmrtvýchvstání, Mistr litoměřický, Mistr vyšebrodský (oba:oltáře)
-literatura: rytířské eposy, dvorská lyrika, žákovská poezie, žertovní literatura, mirákly, mystéria, Píseň o Cidovi, Píseň o Nibelunzích, Tristan a Isolda, artušovské legendy, zapsání Eddy, Guillaume de Lorris: Román o růži, Alighieri+Chaucer na pomezí renesance, ČR: Vita carovi, Zbraslavská kronika, hry: Mastičkář, Tkadleček, pašijové hry, alegorie Danse Macabre
sochařství:mariánský kult: Strakonická+Plzeňská Marie, sochy v nadživotní velikosti
Renesance
-od 14 do 16.stol
-quattrocento, cinquecento, manýrismus, u nás rudolfinská doba
-antropocentrismus, rozvoj národních jazyků, orientace na přírodní vědy(anatomie-první pitvy), racionalismus, návrat k antice, zesvětštění, individualismus, empirismus, deismus, umění vyjadřuje harmonii, klid, jednotu
-společnost: reformace, rozvoj obchodu, posilování role měst, zámořské objevy, knihtisk, kompas, střelný prach, překlady bible(Erasmus Rotterdamský), protestantství (Luther, Kalvín)
věda: heliocentrismus-Koperník, Kepler(pohyby planet), Bruno, Galileo Galilei (základy mechaniky) zámořské objevy, knihtisk, kompas, střelný prach
ekonomika: merkantilismus, Colbert, rozvoj mezinárodního obchodu
filosofie: Machiavelli: Vladař, Utopisté: Francis Bacon: Nová Atlantida, Thomas More: Utopie, Thomas Campanella: Sluneční stát, Hermetická filosofie: Paracelsus, Bruno, Thomas Hobbs: Leviathan, Hugo Grotius: přirozená práva, Mikuláš Kusánský (matematika jako prostředek poznání, řeč symbolů)
architektura: letohrádky, arkády, kupole, atiková patra (fiktivní zdi, aby byly domy stejně velké), urbanismus, sgrafito(=černobílá škrábaná omítka) Brunelleschi: florentská kupole, Michelangelo, Donato Bramante,Andrea Palladio, Belveder, Opočno, Velké Losiny, Telč
literatura: Shakespeare, Giovanni Boccacio:Dekameron, Francesco Petrarca: Sonety Lauře, Piere Ronsard: Sonety Heleně, Michel Montaigne-eseje, Francois Rabelais: Gargantua a Panatgruel, John Milton: Ztracený ráj, Miguel de Cervantes Saaverda: Důmyslný rytíř don Quijote de la macha, Tirso de Molina: Sevillský svůdce a kamenný host, Lope de Vega: Ovčí pramen(drama), Dante Alighieri, Francois Violin: Velký a Malý testament, ČR: Jan Blahoslav:Filipika proti misomusům, Daniel Adam z Veleslavína->veleslavínská čeština
malířství: více přírodních motivů (mimensis), zobrazovaní psychiky, perspektiva (Fra Angelico), olejomalba, Leonardo da Vinci: sfumato, Raffael Santi, Michelangelo: Sixtinská kaple, Sandro Botticeli: Zrození Venuše, Tři grácie, Pomluva, Pieter Brueghel: V zemi peciválů, Malomocní, El Greco, Albrecht Dürer, Tizian, na pomezí s gotikou: van Eyckové, Bosch
sochařství: Donatello: David, Michelangelo,
hudba:madrigaly (světské vokální polyfonní skladby)
divadlo: rozvoj divadelních společností (the Globe), alžbětinské divadlo: bez opony a kulis, pouze mužští herci, kontakt herců a diváků, kruhové podium
Baroko
-od konce 16.stol do 1.pol 18.stol
-dynamické, teocentrismus, vypjatost, náboženská tématika, mystika, spiritualita, baculatost=ideál krásy, ztráta důvěry v člověka, motiv smrti
-, kultura rozšiřovaná jezuitským řádem, umění vyjadřuje ruch, kontrast, monumentálnost, rozvoj dělostřelby->opevnění, u nás: pobělohorská doba
společnost: samovláda monarchy, protireformace(Tridentský koncil), inkvizice
malířství: podhledy+nadhledy, hry světla a stínu, doplnění draperií, Rembrant van Rijn: Noční hlídka, Petrus Paulu Rubens: Únos dcer Leukippových, Caravaggio: Obrácení Šavla, ČR: Jan Kupecký, Karel Škréta
sochařství:přehnaný pohyb, křeč, krajní vypětí, sochy světců, Lorenzo Bernini
architektura: symetrická, elipsovitý půdorys, bohaté interiéry, voluty(=zákruty),lorety, kapličky, kašny, morové a mariánské sloupy, Versailles, Invalidovna, Schönbrunn, Zwinger (Drážďany)ČR: Diesenhofferové, morový sloup v Olomouci, sochy na Karlově mostě, Klementinum, selské baroko: mezi klasicismem a barokem: Holašovice
literatura: metafory, alegorie, Tereza z Ávily, Luis de Gongora(zdobný jazyk=gongorismus), Torquato Tasso: Osvobozený Jeruzalém, Grimmelshausen: Simplicius Simplicissimus, Komenský: Labyrint světa, ráj srdce, Listové do nebe, Bohuslav Balbín: Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého Bedřich Bridel: Co Bůh? Člověk?, oblíbené příběhy písmáků, rozvoj lidové a pololidové tvorby: pořekadla, pohádky, pověsti, postava Hloupého Honzy
hudba a divadlo: oratoria, 1.veřejné opery(důležitý prvek:árie): Claudio Monteverdi-Orfeus, Händel: Wassermusik, Bach:Braniborské koncerty, Temperovaný klavír, Vivaldi: Čtvero ročních období, oblíbenost interludií (krátké frašky), loutkové divadlo (Jan Kopecký), Commedia dell'arte-vznik
další:používání drahých materiálů (zlato, mramor) nebo imitace, odívání:paruky
rokoko: exkluzivní-pouze pro vyšší vrstvy, bez barokního patosu, lehké, hravé, smyslné
architektura: dekorativní prvky: mušle, piniové šišky, rostlinné motivy, Sansoucci
malířství: pastely, Fragonard: Šťastná náhoda houpačky, Antoine Wateau
další: využívání porcelánu
Klasicismus
-od 17 do 18 stol, vzniká za doby vlády Ludvíka XVI. (Král slunce), za doby vlády Napoleona=Empír (lehčí, zdobnější)
-orientace na řád, rozum, potlačování citové složky, přísné rozdělení na vysoké a nízké žánry, pravdivé je krásné, přesná estetická pravidla, , návrat k antice (vykopávky v Pompejích a Herkulaneu)
společnost: podřízenost soukromých cílů veřejným
malířství: přesnost, nedůležitost barev, hodně portréty, Jaques Luis David: Přísaha Horatiů, Jean Dominique Ingres
sochařství: Canova: napoleonovy sochy, Václav Práchner: alegorie Vltavy
hudba: rozvoj veřejných koncertů, Ludwig van Beethoven: Fidelio, Osudová, Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni, Figarova svatba, Kouzelná flétna, Haydn: německá hymna
architektura: civilní stavby: banky, nemocnice, francouzské parky, trojúhelníkovié štíty, rovné a široké bulváry, empír má egyptské prvky, ornamenty: boží oko, medailonky s podobou imperátora, Kapitol, Washington, Britské muzeum v Londýně, Braniborská brána, Vítežný oblouk, Petrohrad, La Madeleine, Františkovy a Mariánské lázně, Stavovské divadlo, Kačina na Kutnohorsku(empír)
literatura: mravní tématika, vznik literárních salónů na hodnocení děl->uniformita děl, Jean de La Fontaine: bajky
divadlo: zákon tří jednot, Jean Racine: Faidra, Corneille. Cid, Moliére: Tartuffe, Lakomec, Carlo Goldoni: Sluha dvou pánů, Poprask na Laguně
biedermeier=maloměšťácký empír, napodobování empíru bez vkusu, Domácí kuchařka Magdaleny Dobromily Rettigové
preromantismus-důraz na cit, ale také obdiv k řeckým autorům
hnutí Sturm und Drang(bouře a vzdoru)
Friedrich Schiller: Loupežníci, Óda na radost(hymna EU), Johann Wolfgang Goethe: Utrpení mladého Werthera, Faust, Herder, Antoine Prévost: Manon Lescaut, Jean Jacques Rousseau: Nová Heloisa, Emil
Osvícenství
-od 17. do 18.stol
-racionalismus, víra v pokrok a vědu, snaha o konstituční monarchii, odpor k feudalismu, rozvoj byrokracie, stavba vzdělávacích institucí: muzea, knihovny, koncept svobody, demokracie, individualismus, liberalismus, protesty proti cenzuře, robotě, nevědomost je zlo ->rozvoj školství, vynález parního stroje(James Watt), průmyslová revoluce v Anglii
společnost: zájem o základní lidská práva, osvícenští panovníci, u nás Josef II., spolky: akademie, zednářské lóže, čtenářské spolky, salony
filosofie: deisté, materialisté, mechaničtí materialisté: La Mettrie: Člověk-stroj, Imanuel Kant(kategorický imperativ) racionalismus: Descartes, empirismus: Locke(liberalismus), senzualismus: George Berkeley
ekonomika: stále merkantilismus, počátky klasické politická ekonomie-Adam Smith, kapitalismus, fyziokraté-Francois Quesneay, bohatá buržoazie bez práv
literatura: didaktická funkce, encyklopedisté: Denis Diderot: Jakub fatalista a jeho pán, Voltaire: Candide, Montesqieu: O duchu zákonů, Perské listy , dělba moci, Jonathan Swift: Gulliverovy cesty, Daniel Defoe: Robinson Crusoe, Benjamin Franklin, Thomas Jefferson, Henry Fielding: Tom Jones, Lomonosov
divadlo: Beaumarchais: Lazebník sibiřský
u nás počátky NO I. obranná fáze Jan Dobrovský, Gelasius Dobner, Pelcl-Nová kronika česká, Matěj Kramerius-Krameriovy c.k. vlastecké noviny, básnictví-Thám, Puchmajer, , divadla: V kotcích, Bouda-Prokop Šedivý: Masné krámy, Pražští sládci, Stavovské-jen vyjímečně
Romantismus
-18/19 stol
-individualismus, subjektivismus, umělci=„bohové“, emocionalita, kreativita, konflikt snů a reality, náměty z historie, exotiky, výjiměční hrdinové(outsideři), iracionalita
malířství: neklidné, nevšední, tajuplné, Theodore Gericault: Vor medúzy, Eugene Delacroix: Svodoba vede lid na barikády, Francisco Goya: Nahá+Oblečená Maja, John Constable, William Turner: Sněžná bouře
ekonomika: laissez faire, nástup měšťanstva
společnost: emancipace žen, národnostní požadavky, deziluze z VFR, Svatá aliance,
literatura: poemy(=lyrickoepická skladba), světobol, nešťastná láska, rozvoj lidové slovesnosti(Grimmové, Andersen, K.J.Erben), Victor Hugo: 93, Legenda věků, Bídníci, Walter Scott: Waverley, Ivanhoe, Percy Shelley: Odpoutaný Prométheus-titanismus=vzpoura proti Bohu, George Gordon Byron: Childe Haroldova pouť, Don Juan, jezerní básníci:Samuel Coledridge, William Wordsworth, Chateaubriand: René, Atala, A.S. Puškin: Evžen Oněgin, George Sandová: Indiana, Alfred de Musset: Zpověd dítěte svého věku, Sandor Petöfi, Novalis: Hymny noci, Heinrich Heine: Kniha písní, Adam Mickiewicz: Pan Tadeáš, Konrád Wallenrod, Michail Lermontov: Hrdina naší doby, Démon, E.A.Poe
sochařství: pomníky, Josef Václav Myslbek: pomník sv. Václava
architektura: historizující, částá novogotika, anglické parky, Windsdor, Houses of Parliament, parlament v Budapešti, Národní divadlo(architekt Josef Zítek), Lednice, Hluboká, Neusweinstein,
hudba: Ferenc Lizst, Fréderic Chopin, Franz Schubert, Piotr Iljič Čajkovskij: Labutí jezero, zhudenění Evžena Oněgina, Antonín Dvořák: Rusalka, Bedřich Smetana: Má vlast, Prodaná nevěsta, Richard Wagner,
NO II. Ofenzivní fáze F.L.Čelakovský, J.Jungmann, J. Kolár: Slávy dcera, Václav Kliment Klicpera: veselohry: Hadrián z římsu, Divotvorný klobouk, RKZ-Hanka a Linda, F. Palacký, Šafařík
NO III. Vyvrcholení Josef Kajetán Tyl: Strakonický dudák, Rozervanec, Fidlovačka-Kde domov můj, K.Havlíček Borovský: Král Lávra, Křest sv. Vladimíra, Tyrolské elegie, K.J.Erben, Božena Němcová
Malířství: Vojtěch Hynais: opona v ND, Josef Mánes: medailony na orloji
Moderna
-19/20 stol
-antitradicionalismus, individualismus, nonkomformita, fin de siécle->obavy z budoucnosti
filosofie: ztráta důvěry v pozitivismus, Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche: slaboššké rozlišovat dobro/zlo, důležitá je vůle k životu->nová morálka, nadčlověk, Karel Marx: třídní boj, teorie nadhodnoty, Kapitál, Manifest komunismu, utopičtí socialisté: Blanqui+Owen
ekonomika: monopolizace->vznik dělnických hnutí->odbory
společnost: vznik politických stran, industrializace, urbanizace, rozšiřování vol.práva, zrychlení životního tempa, anarchismus: Proudhoune, Bakunin
secese=art nouveau, Jugend Still-ornamenty, přírodní motivy, vlnky, lineárnost, orientace na užité umění, nábytek, Antonio Gaudí: Sagrada Familia, Gustav Klimt: Vodní had, Tři období ženy, Alfons Mucha, Tiffany: šperky, Jan Kotěra: muzeum HK, Ladislav Šaloun: Husův pomník na Staromáku,, Vstup do pařížského metra, Obecní dům a hlavní nádraží(Josef Fanta-Fantova kavárna) v Praze
symbolismus: manifest-Jean Moreás, Nabis-skupina malířů
impresionismus Claude Monet: Dojem-východ slunce, Kupky sena, Lekníny, Edgar Degas: Tanečnice, Absint, Pierre Auguste Renoir: Houpačka, Deštníky, Henri Toulouse Lautrec, krajináři: Alfred Sisley, Camille Pissaro: Jaro, Antonín Slavíček, Édouard Manet: Snídaně v trávě, sochař: Auguste Rodin: Balzac, Myslitel
pointilismus: Georges Seurat: Cirkus
postimpresionismus: Paul Gaugine: Dvě tahitské ženy, Odkud přicházíme? Co jsme? Kam jdeme?, Vincent van Gogh: Slunečnice, Vrány nad obilným polem, Paul Cezanne: Velké koupání
parnasismus: umění pro umění, krása je věčná, čisté umění
dekadence –poetiak úpadku, zániku, hnusu–prokletí básníci: Artur Rimbaud: Sezóna v pekle, Iluminace, Paul Verlaine: Saturnské verše, Charles Baudelaire: Květy Zla, Stephane Mallarmé: Faunovo dopoledne, Walt Whitman. Stébla trávy, Oscar Wilde: Obraz Doriana Graye, česká moderna: Svatopluk Machar: Confiteor, Zde by měly kvést růže, Otokar Březina: Ruce, Stavitelé chrámů, Antonín Sova: Felix Xaver Šalda: Syntetism v novém umění, dekadenti: moderní revue Jiří Karásek ze Lvovic: Gotická duše, Karel Hlaváček: Mstivá Kantiléna, mimo Petr Bezruč, generace buřičů: S.K.Neumann: Nový kult, František Kellner: radosti života, Po nás ať přijde potopa, Karel Toman: Sluneční hodiny
naturalismus: determinismus(díky genům), patologické jevy: šlapky, alkoholici, Emil Zola: Zabiják, Nana, Břicho Paříže, série Rougon Macquartové
divadlo: Henryk Ibsen: Doměček pro panenky, Divoká kachna-moderní divadlo=psychologie postav, analýza společnosti
Avantgarda
-1.pol 20.stol
-experimentování, antitradicionalismus, kolektivismus, společenská revolta,
společnost: světové války, komunismus, sociální darwinismus, antisemitismus,
ekonomika: Velká deprese->keynesiánství
dadaismus-nahodilost, umění jako přirozenost( stejně jako kýchaní, chcaní), ready mades-Tristan Tzara, Marcel Duschamp: Fontána,
kubismus-3D věci na 2D obraze, analytický a syntetický, Pablo Picasso: Avignonské slečny, Guernica, Tři hudebníci, Georges Braque, Josef Gočár: Dům u černé matky boží, Josef Chochol (domy pod Vyšehradem), Václav Špála, Emil Filla: Čtenář Dostojevského, Bohumil Kubišta: Oběšený, Otto Gutfreund,
futurismus-dynamika, obdiv tehniky, rychlosti, používání matematický znamének v básních Fillipo Marinetti: Osvobozená slova, Velemir Chlebnikov: zaumný jazyk, Majakovskij: Lenin
poetismus-život jako báseň, užívat si, radovat se, cirkus, karneval Devětsil od 1923( od 1920 proletářské) Karel Teute, Jaroslav Seifert, Vítězslav Nezval, Konstantin Biebel, V+W: Vest pocket revue, Kat a blázen, Těžká Barbora, Pěst na oko, Osel a stín, forbíny
expresionismus-zkratkovitost, důraz na barvy, vyjádření nejistoty v chaotickém světě, drastické motivy, Edvard Munch: Výkřik, Emil Nolde, James Ensor, u nás Osma
surrealismus-ovlivněni Freudem, sny, halucinace, automatický text, 1.s.text-Magnetické pole: Soupalt+Dalí, Luis Bunuel: Andaluský pes, Joan Miró, Dalí: Hořící žirafa, Čas, Andre Breton: manifest surealismu
funkcionalismus-architektura musí mít funkci-definoval Corbusier, Zlín, Vila Tungendhat, konstruktivismus-ruský funkcionalismus s větším důrazem na dynamiku-Leninův institut, v německu Bauhaus-sjednocení umění, řemesla a technologie, Walter Gropius, László Moholy-Nagy
kubofuturismus-Guillaume Apollinaire-Kaligramy, Alkoholy, Zahnívající kouzelník
fauvismus: Henri Matisse: Tanec, Maurice Vlaminck
generace buřičů: S.K.Neumann: Nový kult, satanova sláva mezi námi, František Gellner: radosti života, Po nás ať přijde potopa, Karel Toman: Sluneční hodiny
film: počátky-grotesky, Charlie Chaplin, rozhlas
Postmodernismus
-od 40.let 20.stol, poprvé u Lyotarda: O postmodernismu
-stírání hranic mezi vysokým a nízkým uměním, pluralita pravdy, negace evropocentrismu,relativismus hodnot, rozvoj komunikační techniky: mobil a internet, televize, kultura remaků, předělávek, místo produkce reprodukce
společnost: globalizace, multikulturalismus, , konzumní společnost, mcdonaldizace, nová témata: ekologie
literatura: vícevrstevné dílo, důraz na čtenářův vlastní výklad, Eco: Jméno růže, Foucaultovo kyvadlo, Vladimír Nabokov: Lolita, Gabriel García Marquez: Sto roků samoty, Láska za časů cholery, Salman Rushdie: Satanské verše, Milan Kundera: Směšné lásky, Nesnesitelná lehkost bytí, Pomalost
architektura: negace funkcionalismu, smysl budov je něco vyjadřovat, Museé D´Orsay, dekonstruktivismus: má znázorňovat rozpad
hudba: míchání stylů, místo vážná/nevážná hudba komerční/nekomerční
filosofie: smysl vzniká v komunikaci, pochybnosti o řádu, smyslu života, rozbor komunikace, symbolů, metanarativní teorie, Ferdinand de Saussure, Jaques Derrida
divadlo: absurdní drama-Samuell Beckett: Čekání na Forota, Václav Havel: Largo Desolato, Zahradní slavnost, Moc bezmocných
umění: ústup klasické malířství, nové formy, perforační umění, video-art, graffiti, body art, Pop-art: koláže, Andy Warhol: Campbellova polévka, cyklus Marylin Monroe, Kinetické umění: tvorba mobilů, Alexander Calder, Action painting: dripping nebo slash painting-Jackson Pollock: Levandulová mlha, Happening: Milan Knížák
film: Steven Spielberg: E.T. mimozemšťan, Forrest Gump, Quentin Tarrantino: Pulp fiction,
Nefigurativní malba:
Neoplasticismus: geometrické obrazce, linie, negace nahodilosti Piet Mondrian: Kompozice
Orfismus: účel vyvolat z malby dojem hudebního rytmu, František Kupka: Dvoubarevná fuga, Robert Delaunay
Suprematismus zobrazení pocitu skrze geometrii:obdélník, kruh, čtverec, Kazimír Malevič: Černý čtverec na bílém pozadí
Akční malba: dripping a slash painting, Jackson Pollock
Informel: nanášení barev jako bezprostřední vyjádření pocitů, spontálnost
Op-art: klamání nedokonalého lidského oka pomocí geometrických obrazců, linek, Victor Vasarely: Aran, Bridget Rileyová: Proudění